تفسیر سوره نصر جلسه 1 (1399/01/23)
سوره
نصر
در مدینه نازل شد و راجع به فتح مکه است.
رخدادهای گوناگونی در ایام پایانی عمر وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) رخ داد آن «صلح حُدیبیه»[1] یک فتح مبینی برای اسلام و مسلمین بود که
إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحاً مُبِیناً
[2]
هیچ فکر نمیکردند در آن روز با ضعف مسلمانها و قدرت فراوان و غیر قابل قیاس مشرکین حجاز، اسلام با این سبک پیروزمندانه از خطر آنها برهد، فرمود ما این کار را کردیم
گاهی فتح با ظهور فاتح مطرح است، گاهی نصر و فتح بدون ظهور فاتح مطرح است. آنجا که نیازی دارد به ذکر فاتح و ناصر، میفرماید:
إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحاً مُبِیناً
در فتح مبین ذات اقدس الهی خود را به عنوان فاتح معرفی کرد
فتح مطلق غیر از موجود مطلق از احدی صادر نخواهد شد.
بحثهای قرآنی همان طوری که قبلاً ملاحظه فرمودید یک شأن نزولی دارد یک جوّ نزولی دارد و یک فضای نزول؛ اگر آیهای مطرح است حتماً باید بحث بشود که آیا این شأن نزول دارد یا ندارد و شأن نزولش چیست؟ و اگر سورهای نازل شد در این مقطعی که سوره نازل شد شأن نزولش چیست؟ رخدادهای غمبارش چیست؟ رخدادهای فرحآورش چیست؟
در فضای نزول هم این چنین است؛ قرآن کریم در طی این 23 سال حوادثی که در محدوده ملی و محلی مسلمین یا منطقه موحدان أعم از مسلمین و مسیحیها و کلیمیها یا در جهان معاصر و بینالمللی رخ داده است چه بود؟
فرمود نصر مطلق در پیش است فتح مطلق در پیش است که هم این نصر و این فتح از آن فتح مبین برتر و بالاتر هستند و اینها از طرف «الله» به وصف مطلق ظهور کرده است؛ یک وقت خدای سبحان به اسم رحیم، به اسم عظیم، به اسم کریم و مانند آن ظهوری دارد آن وقت آن نصرش محدود است آن فتحش محدود است و مانند آن. یک وقت است ذات اقدس الهی با آن اسم اعظمش تجلّی میکند، این فتحش محدود نیست این نصرش محدود نیست و اصل فیض خدا همان طوری که در بیان نورانی امیر المؤمنین(سلام الله علیه) آمده است در نهج البلاغه که «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتجلّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه»[3] به نحو تجلّی است نه تجافی
درباره قرآن کریم هم فرمود: «فَتجلّی لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِی کِتَابِهِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَکُونُوا رَأَوْه»[4] که قرآن تجلّی الهی است جلوه ذات اقدس الهی است، او با جلال و شکوه تجلّی میکند و مانند آن.
گاهی تجلّی طوری است که طور را منهدم میکند:
فَلَمّا تجلّی رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکّاً
؛[5] گاهی تجلّی طوری است که جلوی هر اندکاکی را میگیرد، هر خرور و سقوطی را جلوگیری میکند.
فَلَمّا تجلّی رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکّاً وَ خَرَّ مُوسی صَعِقاً
گاهی تجلّی خرور میآورد گاهی سرور.
گاهی انهدام میآورد گاهی بنیان. این به چه نام تجلّی کند؛ با جمال تجلّی کند یا با جلال تجلّی کند! به هر حال فتح، فتح مطلق است نه فتح مبین؛ نصر، نصر مطلق است نه نصر مبین. در چنین حالتی پیام جهانی دارد بینالمللی دارد از حوزه ملی و محلی گذشته است از حوزه منطقهای گذشته است به بین المللی رسید؛
لذا پایان عمر مبارک حضرت است، چون او
لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ
[6] از نظر مکتب به نصابش رسیده است. او
وَ کَلِمَةُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیا
[7] از نظر مکتب به مقصد رسیده است؛ یعنی داعیهای دارد که میتواند جهانی باشد
وقتی که میگوید:
لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنسُ وَ الْجِنُّ عَلَی أَن یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ
[8] جهانی و بین المللی اعم از انسان و جن است نه تنها انسان، این داعیه را دارد و اثبات هم کرده است و «هل مِن مبارز» هم طلب کرده است و احدی هم پاسخ نداد.
این دعوای قرآنی و علمی با فتح مکه تثبیت شد این فتح، فتح مطلق است؛ یعنی آنچه را که در آیه تحدّی جهانی که
لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنسُ وَ الْجِنُّ عَلَی أَن یَأْتُوا
این همان است که «از علم به عین آمد وز گوش به آغوش».[9] آن که ابرهه بود آمده بود با فیّالهای خود، فیلها را راهاندازی کرد برای هدم کعبه که طیر ابابیل رسید و بساط همه را جمع کرد و آن کار نظامی بود. آنچه در داخله مکه بود ابوسفیانها و مانند آن با عِده و عُدّه تلاش و کوشش کردند چندین جنگ را تحمیل کردند نشد. این فتح، فتح مطلق است این نصر، نصر مطلق است، وقتی که بیاید بعداً جنگی نیست بعداً دشمنی نیست، اگر باشد مستور است و نه مشهور.
بعد از جریان «صلح حُدیبیه» و قبل از جریان فتح مکه این سوره نازل شد که اگر یک فتح چنینی و نصر چنانی نصیب شما شده است و نشانه آن نصر مطلق را و نشانه این فتح مطلق را در جامعه مشاهده کردید
وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجاً
فرهنگ عمومی و دین عمومی اقبال به اسلام داشت،
دینِ اللَّهِ
همان اسلام است که
إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ
؛[10] اگر جامعه جهانی تا آنجا که این صدا به آنها رسید و آنها در دسترسی اسلام بودند، اینها
یَدْخُلُونَ فی دینِ اللَّهِ أَفْواجاً
؛ آنگاه فرمود این چند وظیفه را دارید
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کانَ تَوَّاباً
.
مهمترین وظیفه در بین وظایف توحیدی، تسبیح است؛ زیرا ذات اقدس الهی را باید از هر نقص و عیبی منزّه دانست. در جامعهای که صنم و وثن داعیه شرک و شریک بودن «الله» را دارند که او ذاتاً «لا شریک له» است این نقص است
برای تنزیه ذات اقدس الهی از نقص وثن و عیب صنم، فرمود:
فَسَبِّحْ
. بیش از هر چیزی در جامعه جاهلی تسبیح لازم است گرچه تکبیر حساب خاصی دارد، «لا اله الا الله» هم به همین معناست؛ منتها در هر قسمتی تسبیح؛ لذا این مسبّحات سبع یا ستّ که وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) هر شب قبل از خواب این مسبّحات را میخواندند:
سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ
[11]
سَبَّحَ لِلَّهِ
،[12]
یُسَبِّحُ لِلَّهِ
،[13] حتی برخی سبحان را که مصدر است و در آغاز سوره مبارکه «إسراء» است آن را هم اضافه کردند؛
زیرا این مسبّحات گاهی فعل ماضی است گاهی فعل مضارع است گاهی مصدر است گاهی تسبیح است، اگر
سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی
[14] جزء این مسبّحات باشد. هر شب وجود مبارک حضرت این مسبّحات را قبل از خواب قرائت میکردند بعد استراحت میکردند.
اگر ربوبیت او نامتناهی است و اگر الهیت او نامتناهی است و اگر خالقیت او نامتناهی است و اگر قدرت او نامتناهی است همه اوصافی که ذات اقدس الهی دارد نامتناهی است، جا برای صنم و وثن نمیماند
فَسَبِّحْ
؛
او را تنزیه بکن تقدیس بکن! او نیازی به کمک ندارد؛ لذا فتح، فتح مطلق برای اوست نصر، نصر مطلق برای اوست. اگر این چنین شد نه تنها در حجاز بلکه در ماورای حجاز، شرق حجاز غرب حجاز، آنچه در آن روز «و إلی یوم القیامة» مطرح است به طرف اسلام سوق داده شده یا میشود.
چون این سوره بعد از «صلح حُدیبیه» و قبل از جریان فتح مکه است و فتح را فرمود فتح مطلق است، نصر را فرمود نصر مطلق است؛ فتح مطلق نه زمان میشناسد نه زمین، نصر نامتناهی نه زمان میشناسد نه زمین،
لذا
یَدْخُلُونَ
«إلی یوم القیامة» هر فردی که داخل در قلمرو اسلام میشود مشمول این جمله نورانی سوره «نصر» است که
یَدْخُلُونَ فی دینِ اللَّهِ أَفْواجاً
؛ منتها بعضی بالفعل بعضی بالقوه.
فوج فوج دارند میآیند تا زمان خود حضرت، مردم حجاز فوج فوج آمدند و اسلام آوردند، بعد از او هم که دو قطب آن روز را به نام امپراطوری ایران و عثمانی، این را هم که اسلام گرفته است و در پایان عمر هم، وجود مبارک حضرت نامه مقتدرانه برای امرای این منطقهها نوشت.
هیچ کس به خدا مراجعه نکرد که ناامید برگردد هر کس مراجعه کرد با دست پُر برمیگردد منتها به «أحد أنحاء»؛ چون با دست پُر برمیگردد حمد و ثنا لازم است.
قِران تسبیح و تحمید برای آن است که یک ناقص وقتی میخواهد مراجعه کند به کامل مراجعه میکند، آن کامل را باید سبّوح و قدّوس بداند، منزّه از هر نقص و عیب بداند تا به او مراجعه کند وقتی مراجعه کرد با دست پُر برگشت او را حمد و ثنا دارد؛ لذا بین تسبیح و تحمید قِران اتفاق افتاد و باید بیفتد
إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ
است اینجا هم
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ
است.
این تسبیح در صحابت حمد است آن حمد مصحوب این تسبیح است، «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ» است آن «وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَر»[16] هم که همیشه بود و همیشه خواهد بود.
ضلع سوم این وظیفه این است که استغفار بکن؛ زیرا استغفار رهبران الهی که معصوم هستند جنبه دفع دارد چنان که استغفار دیگران جنبه دفع و رفع دارد.
فراد عادی وقتی استغفار میکنند دو سود دارد: یکی اینکه آن لغزشهایی که انجام دادند خدا ببخشد، یکی توفیق رهایی از لغزیدن بعدی نصیب اینها بشود که نسبت به رهایی از لغزش بعد میشود دفع، جبران لغزشهای گذشته میشود رفع.
اما برای معصومین(صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین) نسبت به رفع هیچ فایدهای ندارد برای اینکه منزّه و معصوماند؛ اما دفعی است یعنی اینها مرتّب استغفار میکنند تا هیچ وهم و خیالی در بخش اندیشه هیچ شهوت و غضبی در بخش انگیزه به حرم امن حیات اینها راه پیدا نکند، این استغفار برای آن است.
گذشته از اینکه این اتمام نعمتی که ذات اقدس الهی به او داد که
یَدْخُلُونَ فی دینِ اللَّهِ أَفْواجاً
این ممکن است زمینهای باشد که کسی که روز نتوانست از مکه به مدینه بیاید و شبانه مجبور به مهاجرت شد آن هم با توقف در غار، این شخص الآن فاتحانه وارد مکه میشود و همگان سلاح را به زمین میگذارند و بعضی از بیوت را ذات اقدس الهی دستور میدهد آن را بیت امن قرار بدهید که هر کس آنجا رفت در امان باشد.
اینها همه قدرت مطلقه الهی است که به دست توانمند پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) ظهور کرد و میتوان گفت: «و ما فتحت إذ فتحت و لکن الله فتح»؛ همان طوری که
وَ مَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللّهَ رَمَی
،[17] «و ما فتحت إذ فتحت و لکن الله فتح» در جریان فتح مکه، چون مشترک بین آن رمی و این فتح نصرت غیبی الهی است چون خدا نصرت کرده است
وَ مَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللّهَ رَمَی
؛ چون خدا نصرت غیبی را بهره تو کرده است «و ما فتحت إذ فتحت و لکن الله فتح» وقتی که این آمد استغفار بکنید «دفعاً للخطر» نه «رفعاً للخطر» آن حرم امن از هر گزندی مصون است.
اگر از مرحوم شیخ بهایی رسیده است که پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) روزی چند بار حتی تا هفتار بار هم ذکر شده است که استغفار میکرد؛ این بزرگوار فرمودند این گونه از استغفارها فقط صبغه دفعی دارد نه صبغه رفعی. اینها کاملاً با نام الهی و با یاد الهی مأنوس هستند که مبادا ـ خدای ناکرده ـ لحظهای از نام خدا و یاد خدا غافل بمانند.[18]
پس سه اصل اساسی: یکی تسبیح، یکی قِران تسبیح با تحمید که این «باء» نشان میدهد که نفرمود «سبّح و احمد»، فرمود:
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ
این قِران هم لازم است، زیرا یک موجود ناقص دو تا کار دارد: یکی اینکه نقص خودش را میبیند باید مراجعه کند به موجودی که ناقص نیست، یکی از آن موجود غیر ناقص کمال دریافت میکند؛ لذا در برابر آن نعمتی که دریافت میکند حمد است در برابر نزاهتی که او دارد سبّوح دارد؛ لذا تسبیح با تحمید همراه است اینجا هم همین طور است استغفار هم برای آنکه دیگر نلغزد و این استغفار که روزانه چند بار طلب مغفرت میکرد صبغه دفعی دارد نه صبغه رفعی.
غالباً خدمتی که انسان انجام میدهد عبادتی که انسان انجام میدهد مسبوق و ملحوق است به فیض خدا به عنایت الهی و توبه انسان هم محفوف به توبه خداست: اول خدا توبه میکند «تاب إلیهم» یعنی «رجع إلیهم»، لطف الهی نصیب یک بنده لغزنده میشود، این خوابیده را بیدار میکند، اولین بار توبه الهی است که «تاب إلیهم»؛ بعد این شخصی که بیدار شد «یتوب إلی الله»؛ بار سوم
یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ
[19] «یرجع إلیهم» توبهپذیر است.[20]
بخشی که از آیه مبارکه:
یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ یَأْخُذُ الصَّدَقاتِ
[22] آن توبهای که جمع کرده است بین أخذ صدقه و توبه، در آنجا دارد که
یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ
؛ قبول با «مِن» استعمال میشود نه با کلمه «عَن».
اینکه فرمود:
یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ
نه «من عباده»، برای اینکه این کلمه
عَنْ عِبادِهِ
معنای تجاوز و گذشت را به همراه دارد. قبول توبه الهی به این معناست که ذات اقدس الهی توبه تائب را میپذیرد، اگر آن توبه نقصی داشت عیبی داشت کمبودی داشت آنها را با تجاوز و گذشت قبول میکند؛
«یَقْبَلُ التَّوْبَةَ متجاوزاً عَنْ عِبادِهِ» که این کلمه «عن» آن تجاوز را و گذشت را به همراه دارد.
بنابراین این سوره مبارکه که از آینده خبر میدهد، وظیفه آینده را روشن کرده است و عباس عموی پیامبر بعد از نازل شدن این سوره مبارکه به عرض حضرت رساندند که این گویا اعلام میکند که عمر پربرکت شما تقریباً تمام شده است! زیرا از اینکه فرمود:
إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ
و فتح مطلق آمده است و شما را دستور به استغفار داده است؛ معلوم میشود که خیلی بعد از این فتح مطلق نمیمانید؛ چه اینکه این طور هم شد بعد از این فتح مطلق حضرت را کسی خوشحال و خندان و مانند آن ندید؛[23] گرچه «بنصر الله و برحمته و بلطفه» فرحان بود لکن آن فرحی که متعارف بود در زندگی بشری آن فرح را نداشت و این بخش پایانی عمر مبارک حضرت بود که
إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ
بعد از «صلح حُدیبیه» و قبل از فتح مکه است و هنوز فتح مکه نیامده که ذات اقدس الهی بشارت آن را داد.
وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فی دینِ اللَّهِ أَفْواجاً
؛ گرایش مردم به اسلام دسته دسته بود و مانند یمنیها هم همین طور کردند
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کانَ تَوَّاباً
. امیدواریم ذات اقدس الهی آنچه خیر و صلاح و فلاح جهان اسلام است به مسلمین مرحمت کند.
«غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»
چکیده تفسیر سوره کافرون (1399/01/22)
سوره مبارکهای که «علم بالغلبة» آن «الکافرون»
ظاهراً در مکه نازل شده است
صدر این سوره با
قُلْ
شروع میشود خدای سبحان در چند جا به وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
قُلْ
؛
تا روشن بشود که صدر و ساقه این کتاب نورانی «کلام الله» است، نه چیزی کم شد و نه چیزی زیاد.
ظاهر این کلمه این است که فرمود به کفار بگو:
یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ
نه من مکتب شما را در هیچ کاری از کارهای توصّلی و عبادی اجرا میکنم و نه شما پیرو معتقدات من هستید و عبادت میکنید خدا را.
شأن نزول آن طبق بعضی از روایات روشن هست؛ چون پیشنهادی که به محضر دادند این بود که
سالی شما معبودهای ما را بپرستید سال دیگر ما معبودهای شما را بپرستیم
طرز پیشنهادهای گوناگون برای این بود که آنها نه دین را شناختند و نه وجود مبارک حضرت را که حامل وحی و نبوت الهی است.
بعد از اینکه از بیادبی ناامید شدند و دیگر آن سخنان سحر و شعبده و جادو و کهانت و مانند آن را نمیگفتند یا تکرار نمیکردند، پیشنهاد تغییر و تبدیل دادند که بعضی از مطالب توحیدی را تغییر بده که وجود مبارک حضرت طبق آیاتی که نازل شد فرمود:
مَا یَکُونُ لِی أَنْ أُبَدِّلَهُ مِن تِلْقَاءِ نَفْسِی إِنْ أَتَّبِعُ إِلاّ مَا یُوحَی إِلَیَّ
[1] این قرآن متن حق است نه من گفتم نه دیگری، فقط «کلام الله» است که در کلام الهی، سنت الهی، سیره الهی نه تبدیلی راه دارد و نه تغییری، چون او جز حق نمیگوید و حق تغییرپذیر نیست
فَمَا ذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاّ الضَّلاَلُ
[2] بعد از اینکه بیان فرمود صدر و ساقه قرآن حق است «لا ریب فیه»، صدق است «لا کذب فیه»، خیر است «لا شرّ فیه» حَسَن است «لا قبح فیه»، تغییرناپذیر است راههای دیگر را پیشنهاد دادند
این نظیر مصالحه در مال، مصالحه در حق، مصالحه در زمین و مِلک و مُلک و مانند آن است. در این بخش سوم چون بخش اول آن بخشهای اهانتآمیز بود که گذشت. بخش دوم بخش تغییر و تبدیل موضعی بود که ناامید شدند. بخش سوم این بود که کاری به مکتب نداریم که شما عوض بکنید، مکتب تو و قرآن تو هر چه هست خودت در روش و در منش برنامهات را عوض کن تا روشن بشود که شما هم حق هستید ما هم حق هستید مثلاً،
این را هم ذات اقدس الهی فرمود این کار ممکن نیست
برای اینکه این سخن از گذشت مال و حق و مانند آن نیست صدر و ساقه قرآن «حق لا ریب فیه» است «صدق لا کذب فیه»، «خیر لا شرّ فیه»، «حَسن لا قبیح فیه»، صدر و ساقه آن این است.
آمیزش و اختلاط باطل با حق ولو یک ذرّه،
باطل هر جا راه پیدا کرد مهلک است، آن حق را هم به فساد میکشاند
خیر اگر گرفتار اشتراک و ابتلا به شرّ پیدا کرد آن شرّ مهلک است نه مستهلک. قبیح مهلک است نه مستهلک و کذب مهلک است نه مستهلک. اگر هر کدام از این عناوین یاد شده با دیگری همراه بشود باعث هلاکت اوست نه اینکه خودش مستهلک بشود.
دو محذور دارد: یکی اینکه أصلا معصوم دست به خلاف نمیزند ولو آن مستهلک بشود؛ ثانیاً حریم عصمت و حریم وحی منزه از آن است که یک ذره باطل ببیند آنکه باطل میبیند به هلاکت اقدام کرده است.
بنابراین بین استهلاک و اهلاک فرق است و این مطلب چه درباره اصل مکتب باشد چه درباره روش و منش وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) باشد؛ زیرا این معصوم طوری است که گفتار او، رفتار او، منش او، قیام او، قعود او حجت خداست. اینکه درباره برخی از معصومین مثلاً وجود مبارک ولیّ عصر(ارواحنا فداه) که ما به تمام لحظات و قیام و قعود و قرائت و سکوت و همه اینها سلام عرض میکنیم برای آن است که این انسان کامل معصوم از او جز خیر نخواهد آمد، از او جز سنت حق، قول حق، فعل حق، تقریر حق نخواهد بود؛ لذا میگوییم: «اَلسَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْعُدُ السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقُومُ اَلسَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْرَأُ وَ تُبَیِّنُ».[3]
ذات اقدس الهی فرمود حق با کسی مصالحه نمیکند، حق کم نمیگذارد حق تغییرپذیر نیست، حق اگر مقداری فاصله بگیرد آن خلأ را باطل پر میکند که باعث هلاکت حق است و رازش این است که درباره خود حَرَم امن قول حق، این بطلانپذیر نیست به هیچ وجه
أَ غَیْرَ اللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِیًّا
[4]
اگر در حَرَم امن جِدّ مقداری لعب و لهو و مانند آن راه پیدا کند تکاثری است که قبلاً بحثش گذشت یک امر بیّن الغی است، لحظهای تکاثر در حرم امن کوثر راه پیدا کند کوثر را به تکاثر میکشاند. لعب جِدّ را لعب میکند، لهو جِدّ را لهو میکند آن کارهایی که درباره دنیا راه پیدا کرده است که فرمود:
أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکَاثُرٌ فِی الأمْوَالِ
[6] هر کدام از این عناوین پنجگانه وارد حرم امن دین بشوند این حق را باطل میکنند این صدق را کذب میکنند این خیر را شرّ میکنند، هر جا تکاثر راه پیدا کرد به کوثر آسیب میرساند. این طور است که مصالحه کردن و مانند آن اصلاً روا نیست.
پس دو تا فصل است: یکی حرم امن حریم قرآن کریم مصون از هر گونه سازش است؛ دیگر حرم امن خود پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) محفوظ از هر گونه صلح و سازش است. نه او اهل مداهنه است، نه قرآن سهمپذیر است شرکتپذیر است
حق با باطل به هیچ نحو شرکتپذیر نیست شرک را ذات اقدس الهی هباء منثور میداند
وَ قَدِمْنا إِلى ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً
[8] و ما باید بدانیم که مسئله کنار آمدن و صلح کردن و سازش کردن با باطل این باعث استهلاک باطل نمیشود، باعث اهلاک باطل میشود که حق را از بین میبرد.
بیان نورانی امیر بیان علی بن ابیطالب(علیه افضل صلوات المصلین) که او جان پیغمبر است براساس آیه نورانی «مباهله»:
وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکُمْ
[9] او هم صریحاً اعلام کرد: «مَا عَلَیَّ مِنْ قِتَالِ مَنْ خَالَفَ الْحَقَّ وَ خَابَطَ الْغَی مِنْ إِدْهَانٍ وَ لَا إِیهَان»[10] در باطلزدایی مبارزه با باطل مبارزه با کفر و شرک، نه اهل ادهان هستم نه اهل ایهان. نه اهل صلح و سازش هستم که حق و باطل را باهم مصالحه بدهم، صدق و کذب را خیر و شرّ را حسن و قبیح را کفر و ایمان را باهم مصالحه بدهم و نه در کار خودم با روغنمالی بسنده میکنم، من مرد جِدّ هستم مرد لهو نیستم مرد لعب نیستم
اینها سنّتشان را از خود دین دارند و خود دین وقتی میگوید:
قُلِ اللّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِی خَوْضِهِمْ یَلْعَبُونَ
؛ اینکه دارد «الله واحد لا شریک له» برای آن است که حق جایی برای باطل نمیگذارد کل صحنه را پر کرده است.
پس نه در فصل اول جا برای سازش است نه در فصل دوم جا برای سازش است که این سازش عین سوزش است، این تکاثر وقتی به کوثر راه پیدا کرد کوثر را تکاثر میکند نه اینکه خود به کوثر تبدیل بشود؛ لذا این آیه نازل شد که بگو
أَیُّهَا الْکافِرُونَ
آنچه را که شما میپرستید من نمیپرستم چه اینکه آنچه را من میپرستم شما نمیپرستید، کفر در درون شما رسوخ کرده است
در مسائل مبارزاتی جنگ و صلح و مانند آن میشود زمانی را زمان هدنه و صلح و مانند آن قرار داد زمانی هم جنگید که بعد فرمود:
فَمَا اسْتَقَامُوا لَکُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ
[12] متارکه در جنگ، متارکه در طرد جنگ سرد و مانند آن این بله، ممکن است انسان صلحنامهای را امضا کند که در این چند مدت، ما باهم نجنگیم.
مادامی که اینها به عهدنامه و صلحنامه و ترک جنگ وفادار هستند شما هم وفادار باشید و اگر دیدید دارند خیانت میکنند این قطعنامه را و این عهدنامه را به اینها بینداز و فریب نخورید هرگز!
این مسئله امور عادی است و جنگ و صلح است، نه مسئله مکتب و مسئله عبادت. آن مسئله مکتب که به هر نحوی باشد جدّاً نهی شد تغییر و تبدیل، حذف، همه نفی شد و این هم وجود مبارک پیغمبر صریحاً فرمود، نه آنچه را که شما میپرستید من میپرستم نه آنچه را که من میپرستم شما میپرستید
بعد فرمود شما دین خودتان را داشته باشید ما هم دین خودمان را. فعلاً جا برای جنگ نیست؛ جا برای سازش نیست وقتی شما نمیپذیرید آیاتی هم نازل شد که خود آنها گفتند
سَواءٌ عَلَیْنا أَ وَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَکُنْ مِنَ الْواعِظین
[14] و ذات اقدس الهی هم فرمود:
سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ
[15]
مگر قرآن برای همان چند نفر مردم جاهلی حجاز آمد؟ این برای مشارق ارض و مغارب ارض آمد «لمن فی الأرض» آمد،
وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها
[16] آمد. این
یَا أَیُّهَا النَّاسُ
[17]ها، این
لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ
[18] که بارها روشن شد قرآن سه بخش دارد هر سه بخش آن هم در همان مکه نازل شد در مدینه نازل شد مشترک بود بخش ملی و محلی که مربوط به مسلمین است، بخش منطقهای که مربوط به موحدان عالم است اعم از مسلمانها و مسیحیها و کلیمیها و زرتشتیها و مانند آن و هم بخش جهانی است که مربوط به انسانیت است که با بشر کار دارد
اصلاً سوره «مدّثّر» که در اوایل بعثت در مکه نازل شد دو بار فرمود در همان سوره «مدّثّر»
نَذیراً لِلْبَشَر
،[19]
ذِکْری لِلْبَشَرِ
[20] یعنی این کتاب حقوق بشر است کاری به عرب و عجم و تازی و فارسی ندارد.
بیان نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) است که فرمود دو فرشته از بزرگترین فرشتههای الهی از همان زادروز حضرت و در لحظاتی که مشغل شیر خوردن و بازداشت از شیر بود او را هدایت میکردند راهنمایی میکردند و هرگز به این معنا نبود که مثلاً حضرت قبل از نبوت غیر خدا را میپرستید تا آنها بگویند ما آنچه را که شما قبلاً میپرستیدید حالا میپرستیم.
نتیجه آن است که هم در فصل اول حرم امن حق مصون از اختلاط و التقاط و آمیزش و مداهنه و مانند آن است، هم در فصل دوم که سیره و سنت و سریره پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) باشد مصون و معصوم از اختلاط و التقاط و آمیزش و کنارآمدن و مداهنه و کوتاه آمدن و مانند آن است که امیدواریم ذات اقدس الهی این دین را که کلمه الهی است به برکت قرآن و عترت به ویژه به ظهور حضرت بقیة الله(ارواحنا من سواه فداه) کاری بکند که
وَ کَلِمَةُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیا
[21]
به ما هم آن توفیق را بدهد که با حق معامله نکنیم با صدق و سنّت و خیر و حسنات الهی معامله نکنیم تا ظهور صاحب اصلی این دین.
«غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»
چکیده تفسیر سوره کوثر (1399/01/21)
در این سوره مبارکه از ذات اقدس الهی به ضمیر «متکلم مع الغیر» که نشانه تفخیم و جلال و شکوه است یاد شد که
إِنَّا
.
فعل هم به عنوان
أَعْطَیْنا
نه «أعطیتُ»، اینها نشانه آن است که ذات اقدس الهی با بسیار یا همه اسمای حسنای خود ظهور کرده است. کلمه «عطا» بار معنوی و مزیتی بر سایر کلمات ندارد برخلاف برکت، برخلاف نعمت، برخلاف رحمت و مانند آن؛ چون «عطا» گاهی نسبت به مؤمنان است گاهی نسبت به دگراندیشان و کافران.
کُلّاً نُّمِدُّ هؤُلاَءِ وَ هؤُلاَءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّکَ وَ مَا کَانَ عَطَاءُ رَبِّکَ مَحْظُوراً
؛[1] یعنی هم به بدان میدهیم هم به خوبان و عطای الهی محدود و محظور نیست.
این کلمه «عطا» درباره آنچه خدای سبحان به غیر مؤمن میدهد هم به کار رفته است. فعلی که انسان در کار خیر انجام میدهد این عطا و إعطاء است
فَأَمَّا مَنْ أَعْطَی وَ اتَّقَی
وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنَی
.[2] غرض آن است که فعل خوب از غیر خدا هم صادر بشود اعطاء است و کار خدا مطلقا حَسَن است ولی آنچه را که میدهد گاهی به بدان میدهد گاهی به خوبان؛ البته امور مالی و مادی.
خود آن عطا و عطیه نشانه فضیلت نیست اما اسناد آن به ذات اقدس الهی با ضمیر «متکلّم مع الغیر» نمیتواند بدون عنایت و کرامت باشد؛
ولی خود واژه عطا همتای واژه برکت، رحمت، کرامت و مانند آن نیست.
درباره قرآن کریم در سوره مبارکه «حجر» و مانند آن چنین آمده است که
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ
[3] هم با
إِنَّا
هم با
نَحْنُ
هم با
نَزَّلْنَا
که سه بار از خود با جلال و شکوه یاد کرده است
«علی أی حال» این بدون کرامت و بدون عنایت ویژه نیست
إِنَّا أَعْطَیْناکَ
ما به تو دادیم.
«کوثر» که صیغه مبالغه است
فقط خیر کثیر را در بر میگیرد
کثرتی را که ذات اقدس الهی نام میبرد با کثرتی که افراد دیگر نام میبرند فرق میکند.
اگر ذات اقدس الهی فرمود کثیر است تا دامنه قیامت را هم ممکن است شامل بشود. آن کوثری را که خدای سبحان به وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) داده است یک کوثر مانا و پایا و پایدار است و ماندنی است.
درباره کوثر در حدود دوازده یا سیزده قول بلکه بیشتر هست که بخشی از آنها به کوثرهای دنیا برمیگردد، بعضی به آخرت برمیگردد، بعضی به جمع بین دنیا و آخرت برمیگردد؛
مصادیق فراوانی برای کوثر هست همه آنها حق است و مشمول هست چون کوثر محدود نیست؛
گرچه این فعل، فعل ماضی است لکن به قرینه کوثر بودن، از زمان منسلخ است، سه بُعد را در بر میگیرد، گذشته و حال و آینده را شامل میشود زیرا اگر کوثر است و اگر خیر کثیر است مانا و پایا است، چیزی که مانا است و پایا است ادامه او هم اعطا است ادامه او هم إیتا است و گذشته در آن نیست.
بنابراین یک خیر کثیر دامنهداری که گذشته و حال و آینده را هم در برمیگیرد، این طور نیست که ما دادیم و منقطع شد، چون کوثر دائمی است نعمت دائمی است، إنعام دائمی است و منعمی که «دائم الفضل» است با إنعام دائمی نعمت مستمر را عطا میکند
إِنَّا أَعْطَیْنا
«إنا نعطی» و این چنین خواهد بود. پس نعمتی باید باشد که خیر کثیر است و مانا است و باقی است. شاهدش هم ذیل سوره مبارکه است که بعد تبیین میشود.
در برابر هر نعمتی باید شکر کرد و بهترین شکر خیر شکر نماز است. این نماز که خیر کثیر است بهترین عبادت است عمود دین است مناجات با خداست که «إنَّ الْمُصَلِّی یُنَاجِی رَبَّهُ»[4] وقتی انسان بخواهد با خدا سخن بگوید نماز میخواند و بخواهد سخن خدا را بشنود قرآن میخواند که آنگاه ذات اقدس الهی به زبان او تکلم میکند کلام خود را و انسان میشود مستمع در یک حال، متکلم در حال دیگر.
در هنگام نماز چگونه در تکبیرة الإحرام دستها را بلند کند به کدام سمت کند تا کجا ببرد در روایات آمده است که
فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ
؛ یعنی این دستها را هنگام «تکبیرة الإحرام» تا محاذی گوش قرار بدهد. [5]
نحر کردن هم به این معنا است
نه سخن از نحر شتر باشد؛ چون اگر در مکه نازل شد جریان حج و عمره و إحرام مصطلح فقهی در مدینه نازل شد در مکه احکام فقهی به آن صورت تبیین نشد؛ البته جزء آثار گذشتهها بود حج انجام میگرفت جزء سنت خلیل الهی بود و حج میکردند کعبه مطاف بود، اما این حج مصطلح فقهی با احکام فراوانی که به همراه دارد این بعدها آمده است.
و دستها را هم هنگام «تکبیرة الإحرام» تا محاذی أُذن ببرید و مانند آن.
مرحوم ابن بابویه قمی
از وجود مبارک امیرالمؤمنین(علیه افضل صلوات المصلین) نقل میکند که تفسیر اذان و اقامه را از آن ذات مقدس جویا شدند حضرت جمله به جمله این فقرات اذان و اقامه را تفسیر کردند تا رسید به مسئله «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ»، به حضرت عرض کردند که «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ» یعنی چه؟ فرمود: «أَیْ حَانَ وَقْتُ الزِّیَارَةِ»[6] یعنی زمان زیارت بنده نسبت به خالق خود فرا رسیده است
نماز زیارتنامه خداست همان طوری که خلفای الهی زیارتنامه دارند مخصوصاً زیارتنامهای که وجود مبارک امام هادی(صلوات الله علیه) برای عترت طاهرین انشاء کرده است که فرمود این زیارت جامعه را شما در هر مزاری میتوانید بخوانید و در وصف اهل بیت آمده است:
بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُونَ
لا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ
[7]
عمده آن ذیل است آیه سوم است که با جمله اسمیه و با تأکید که
إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ
میگوید آن که تو را ملامت کرده است و به قصور و به کوتاهی و به دوری از شهرت، دوری از یک تمدن مانا و پایا، دوری از یک جامعه و اجتماع متّهم کرده است میگوید چون تو فرزند پسر نداری بنابراین «منقطع النسل» هستی و نام تو بعد از شما قطع میشود و این جمله وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) که «بِحِفْظِ الْمَرْءِ فِی وُلْدِهِ»[9] هم نشان میدهد که انسان به وسیله فرزندانش میماند؛ آنها این را اختصاص میدادند به مسئله فرزند ذکور و این سنّت جاهلی بود که در ادبیات اینها ظهور پیدا میکرد که:
بَنُونَا بَنُو أَبْنَائِنَا وَ بَنَاتُنَا
بَنُوهُنَّ أَبْنَاءُ الرِّجَالِ الْأَبَاعِدِ[10]
یعنی فرزندان ما آنهایی هستند که نوه پسران ما باشند فرزندان پسران ما باشند فرزندان دختران ما فرزندان رجال دوردست هستند «بَنُونَا» فرزندان ما «بَنُو أَبنَائِنَا»؛ اما «وَ بَنَاتُنَا» دختران ما «بَنُوهُنَّ أَبْنَاءُ الرِّجَالِ الْأَبَاعِدِ».
این مطلب را که در جاهلیت بود اسلام خط بطلان کشید و در قرآن کریم و غیر قرآن یعنی روایات اهل بیت(علیهم السلام) آمده است که فرزند پسری فرزند است، فرزند دختری فرزند است
و فرقی بین اینها نیست و آنچه را که میتواند نام اجداد را حفظ بکند فرزندان آن شخصاند چه از پسر چه از دختر. وقتی در جریان سلسله انبیا ذریه ابراهیم و اسحاق و اینها را که میشمرد:
وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ
کذا و کذا و کذا تا به موسای کلیم و سایر انبیای ابراهیمی میشمرد میفرماید:
وَ عیسی
؛[11] عیسی(سلام الله علیه) از سلسله جلیله انبیای ابراهیمی است و به حضرت خلیل ختم میشود. آنگاه پیروان اهل بیت(علیهم السلام) بر اساس تعلیمی که این ذوات قدسی دادند با مخالفانشان احتجاج میکردند که اگر فرزند دختر فرزند نیست و اگر دخترزاده فرزند انسان محسوب نمیشود
چطور ذات اقدس الهی در قرآن فرمود یکی از ذراری حضرت خلیل حق حضرت مسیح است؟ با اینکه مسیح از راه مادر فرزند خلیل الهی است و جزء انبیای ابراهیمی است، نه از راه پدر؟ او چون که
إِنَّ مَثَلَ عیسی عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ
[12] او پدری نداشت تا اینکه از راه پدر به خلیل الهی منسوب باشد. وقتی قرآن آمد نژاد را، شناسنامه را، فرزندی و دختری و پسری را تبیین کرده است دیگر بر جاهلیت خط بطلان کشید و فرمود چه دخترزاده چه پسرزاده فرزند انسان هستند.
با میلاد وجود مبارک صدیقه کبری(صلوات الله علیها) که یازده امام از این ذات مقدس به دنیا و جهان عرضه شدند، هر کدام از این ذوات قدسی کوثر است؛ چه اینکه خود فاطمه(سلام الله علیها) کوثر است
آن یازده امام و این مادر یازده امام هر کدامشان کوثر هستند زیرا هر کدامشان مانا و پایا هستند و جهان را این ذوات قدسی دارند اداره میکنند و هر جا سخن از قرآن است اینها عِدل قرآن کریماند، اینها مَثیل قرآناند بدیل قرآناند عدیل قرآناند؛ منتها در نظام دنیایی قرآن ثقل اکبر است
آنها که تو را به این فرزند نداشتن منقطع النّسل میدانند و پایان یافته تلقی میکنند میگویند این چراغ در آینده نزدیک خاموش میشود و خبری و اثری از او نیست خودشان أبتر هستند و بینتیجه.
الآن شرق و غرب عالم را نام مبارک این یازده امام(صلوات الله علیهم اجمعین) و ذراری اینها فرزندان اینها نوه اینها نتیجه اینها نبیره اینها ندیده اینها دارد اداره میکنند.
سخن از کثرت نسل نیست سخن از کثرت یاد است که ما هم
رَفَعْنا لَکَ ذِکْرَکَ
[14] است هم ذکر تو را محفوظ کردیم هم قرآن به وسیله عترت محفوظ شده است و این کوثر است «إلی یوم القیامة» مانا است.
این یازده امام که هر کدامشان عِدل قرآن کریماند و هر کدام عصر و مصر خود را زنده کردند و کاری کردند که آن اصول «اربعمأة» سامان پذیرفت، بعد از مدتی کتب اربعه تدوین شد، بعد «إلی یوم القیامة» دارد این مآثر و آثار زنده میشود و بازگو میشود و تدریس میشود اینها خیر کثیر هستند. هر کدام از این ائمه خیر کثیر هستند و کوثر هم «جامع الأطراف» بودن این ذوات قدسی است.
بنابراین ذیل آیه تأیید میکند که این مربوط به جریان فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است که ذات اقدس الهی این بانو را به آن ذات عطا کرده است و از او یازده امام متولد شد که فخر جهان شدند.
چه کوثری از این رساتر که اینها عِدل قرآن کریماند مبین قرآن کریماند مفسّر قرآن کریماند سیره سنّت و سریره اینها نشر مآثر و آثار قرآن کریم است
خدای سبحان ریشه بداندیشان دینی را کَند، آنها را أبتر قرار داد، «منقطع النسل» قرار داد و وجود مبارک حضرت که به حسب ظاهر پسری نداشت آن را کوثر قرار داد «کثیر النسل» قرار داد، یازده امام از دختر پربرکت آن حضرت که او هم حجت بالغه الهی است معصوم است و مصون از گزند سهو و نسیان در عبادات دینی است به وسیله اینها قرار داده است.
امیدواریم ذات اقدس الهی به برکت قرآن و عترت این آیات الهی را این کوثر را «إلی یوم القیامة» برای ما نگه بدارد و توفیق ادراک فضایل و فواضل این کوثر را بیش از این استفاده کنیم و آنچه بداندیش است و در صدد شناعت اسلام است برای همیشه أبتر بماند.
«غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»